ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
بدون شک میتوان گفت در حال حاضر قدرتمندترینپردازنده گیمینگ دنیا، Ryzen 9 7950X3D است که به عنوان CPU رده بالای AMD از سری با حافظههای کش سه بعدی وارد بازار شده است. با این حال برخی از خبرها حکایت از قدرت نه چندان مطلوب آن با در نظر گرفتن امتیازاتی هستند که در بخش گیمینگ به دست آورده بود. ظاهراً شرکت AMD به علت اصلی این مشکل پی برده و آپدیت جدیدی که عرضه نموده این وضعیت را به صورت چشمگیری بهبود داده است.
پس از انتشار اولین امتیازات فریم دهی و گیمینگ بود که بسیاری از کاربرانی و طرفداران گیمینگ از انبوه وعدههای داده شده در مورد توان پردازشی انقلابی Ryzen 9 7900X3D ناامید شدند. در واقع امتیازات اینطور نشان میداد که هر دو پردازنده این رده یعنی Ryzen 9 7900X3D و Ryzen 9 7950X3D هر دو در بسیاری از بنچمارکهای گیمینگ از پردازنده رده پایینتر Ryzen 9 7800X3D عقبتر و کُندتر هستند.
پس از بررسیهای بیشتر و طبق گزارشی ازHardware Times ، مشخص شد که علت اصلی این مشکل تغییر نحوه دسترسی ویندوز و بازیها به حافظههای کش سه بعدی در طراحی AMD است. به عبارت دقیقتر تأخیر حافظه کش زمانی که یک هسته یا رشته پردازنده در این طراحی تلاش میکرد به دادهها از حافظه نهان L3 یک ماژول CCX دیگر دسترسی پیدا کند، به مشکل تبدیل شد. از آنجایی که برشهای حافظه پنهان ماژول همسایه از نظر فیزیکی فاصله بیشتری نسبت به برش کش نزدیک به هسته مبدأ دارند، این امر منجر به توقف در اجرای دستور شده و در نتیجه یک تأخیر ناخواسته در این میان به وجود میآمد.
در این شرایط تنها راهکار حل مشکل آموزش زمانبندی ویندوز برای ذخیره تمام دادههای مربوط به یک هسته در تکه حافظه کش CCX مربوطه خود است. البته، چنین بهینه سازی گسترده ای سال ها طول کشید تا به طور کامل شروع به کار کرد و AMD در نهایت CCX را با Zen 3 کنار گذاشت و کش L3 را برای کل CCD با طراحی با دسترسی یکسانی عرضه کرد. در این شرایط تنظیم مسیرهای ارتباط داخلی CCD هنوز بسیار هزینهبر بوده، به همین دلیل است که در بارهای پردازشی سنگین مانند رندرینگ که بیشترین بهره را از پردازندههای دوگانه CCD Ryzen 9 میبرد، اختلالی که عملکرد را کاهش میدهد رویت میشود.
پس از سالها به نظر Ryzen 7000 3D V-Cache مشکلات مشابهی را بازگردانده که AMD نیز انتظار آن را داشته است. در واقع در این طراحی جدید، AMD اساساً یک چیپلت محاسباتی ثانویه را بدون یک حافظه کش مجزا از خود طراحی نموده است.
در نهایت، بازیهایی که از یکCCD هشت هستهای استفاده میکنند، به خوبی اجرا میشوند، اما معدود بازیهای با گرافیک رده بالا و پیچیده مانند بازیهای استراتژیک، جهان باز و برخی بازیهای متفاوت به طور کامل از هستههای اضافی CCD دوم بهرهمند نشده و به مشکل برمیخوردند. در نظر داشته باشید که در بیشتر موارد، CCD پردازنده سعی میکند به دادههای موجود در V-Cache چیپلت دیگر دسترسی پیدا کند، که منجر به همان مشکلات قدیمیای میشود که در Zen 1 دیدیم.
در گزارشی که به تازگی توسطHardware Times منتشر شده، مشخص شده که با یک بروزرسانی ساده، حتی در رزولوشنهای پایین امکان کاهش نرخ فریم دهی تا 100 فریم نیز وجود دارد. HT در بررسیهای خود لیستی از 5 بازی که بیشترین اختلاف در آنها ایجاد میشود را به همراه امتیازات آنها منتشر کرده است.
در این میان بازی Shadow of the Tomb Raider بیشترین اختلاف را داشته و نرخ فریمدهی از 371 تا 288 فریم بر ثانیه در حالت 720p Ultra کاهش مییابد. در بیشتر بازیهای دیگر این کاهش بین 20 تا 30 فریم بر ثانیه است. بازیهایی که از ری تریسنیگ استفاده میکنند نیز به صورت اندکی افت داشته ولی Shadow در این زمینه نیز سرآمد بوده و افت فریمی تا 40 فریم و نزدیک به 10 درصد را تجربه میکند.
اما همانطور که گفتیم خبر خوب این است که با نصب جدیدترین بروزرسانی ویندوز 11 همراه با بایوس جدید AM5 همراه با بروزرسانی XBOX Game Bar، افت ایجاد شده تا حد بسیار زیادی بهبود مییابد.
پس در نظر داشته باشید اگر قصد استفاده از جدیدترین پردازندههای ساخت شرکت AMD استفاده میکنید، بروز نگه داشتن ویندوز و ابزارهای نرمافزاری نیز یکی از نیازهای اصلی دریافت بالاترین حد توان پردازشی و گرافیکی است.